Porte Manteau

« Cactus »

Guido Drocco & Franco Mello

Année 1972

Gufram

Etat: Neuf 

Prix sur demande

 

INFORMATION

DESCRIPTION:
The emblematic Pop Art coat rack, numbered 2000 on the reverse side of the base, is the embodiment of radical design and the symbol of the subversion of rules which, since 1972, has been exhibited in countless museums and international institutions around the world, at the Moma in New York at the Museum of Decorative Arts in Paris, at the vitra design museum in Weil am Rhein in Germany, at the Tate modem in London. But CACTUS is not a sculpture… or, at least, not just a sculpture! It is a domestic work of art that combines aesthetics and functionality. Made of soft polyurethane, Gufram’s Cactus is soft and thornless. This cantilevered four-armed living room tree is almost as tall as a person and looks like an ironic totem pole that personifies the grit, imagination and humour of 1970s design. Able to gather all the attention on itself, it frees itself from functionalism at all costs, as it can fulfill its function or be used as an ornamental element. Made entirely by hand, each piece is unique: in fact, the 2165 bosses that characterise its surface are finished by hand, one by one, by specialised workers, then painted with Guflac, the special and unique paint patented by Gufram that gives the polyurethane the appearance of leather while maintaining its suppleness and softness.

Porte manteau emblématique du Pop Art, numéroté à 2000 exemplaires au revers de la base, est l’incarnation du design radical et le symbole de la subversion des règles qui, depuis 1972, a été exposé dans d’innombrables musées et institutions internationales à travers le monde, au Moma de New York au musée des arts décoratifs de paris, au vitra design muséum de Weil am Rhein en Allemagne, au Tate modem de Londres. Mais CACTUS n’est pas une sculpture… ou, du moins, pas seulement une sculpture ! C’est une œuvre d’art domestique qui allie esthétique et fonctionnalité.Fabriqué en polyuréthane souple, le Cactus de Gufram est doux et sans épine. Cet arbre de salon à quatre bras en porte-à-faux est presque aussi grand qu’une personne et ressemble à un totem ironique qui personnifie le cran, l’imagination et l’humour du design des années 70. Capable de rassembler toute l’attention sur lui-même, il s’affranchit à tout prix du fonctionnalisme, car il peut remplir sa fonction ou être utilisé comme élément ornemental.Fabriquée entièrement à la main, chaque pièce est unique : en effet, les 2165 bossages qui caractérisent sa surface sont finis à la main, un par un, par des ouvriers spécialisés, puis peints avec Guflac, la peinture spéciale et unique brevetée par Gufram qui permet de donner au polyuréthane l’aspect du cuir tout en conservant sa souplesse et sa douceur.

DÉTAILS TECHNIQUES :
Couleur :
Vert

Finition : Polyurethane / Guflac
Dimensions : L 70cm x D 42cm x H 170cm
Poids : 22 kg


 

DESIGNER: GUIDO DROCCO & FRANCO MELLO
Guido Drocco is an architect and designer from the Politecnico di Torino. With Franco Mello, he was part of the Italian Radical Movement of the 60s, an avant-garde protest movement inspired by Pop culture and Kitsch. True agitators, they questioned the canons of modernist taste and serious design from industrial production.As early as 1962, Drocco & Mello worked with the architects Gabetti and Isola. Guido Drocco received numerous architectural awards and continued his collaboration with Gufram.

Guido Drocco est architecte et designer, il est issu du Politecnico de Turin. Avec Franco Mello, il a fait partie du Mouvement radical italien des années 60, courant contestataire d’avant-garde qui s’inspirait de la culture Pop et du Kitsch. Véritables agitateurs, ils ont remis en cause les canons du goût moderniste et sérieux du design issu de la production industrielle.Dès 1962, Drocco & Mello travaillent avec les architectes Gabetti et Isola. Guido Drocco reçoit de nombreux prix d’architecture et continue sa collaboration avec Gufram.