Banc

« Carta Bench » 

Shugueru Ban

Année 1999

Etat: Neuf

Prix sur demande

 

INFORMATION

Description:
The cardboard tubes – called paper tubes – in the Carta collection come from Japan, where they are treated with urethane resin to make them resistant to liquids and other influences. The furniture is made in Europe, where a sophisticated technique was used to fix the different tubes to the simple birch plywood frames of the metal-free seats with only a few invisible screws.
Even for his humanitarian projects, Ban wanted to “create beautiful buildings” and preserve the environment. Waterproofed, durable tubes of cardboard are characteristic in his buildings and furniture, as seen in this bench of the seven designs in the Carta series, which uses the natural and biodegradable materials of paper and wood.

Les tubes en carton – appelés tubes en papier – de la collection Carta viennent du Japon, où ils sont traités avec de la résine d’uréthane pour les rendre résistants aux liquides et autres influences. Les meubles sont fabriqués en Europe, où une technique sophistiquée a été utilisée pour fixer les différents tubes aux simples cadres en contreplaqué de bouleau des sièges sans métal et avec seulement quelques vis invisibles. Même pour ses projets humanitaires, Ban voulait « créer de beaux bâtiments » et préserver l’environnement. Des tubes de carton imperméabilisés et durables sont caractéristiques de ses bâtiments et de ses meubles, comme le montre ce banc de la série Carta, qui utilise les matériaux naturels et biodégradables du papier et du bois.

DÉTAILS TECHNIQUES :
Couleur : Carton
Finition : Bouleau / Tube Carton
Dimensions : L 207 x l 57cm x H 44cm

Shigeru Ban
The Japanese architect Shigeru Ban is a master of subtle seduction, famous for his innovative work with paper and especially with recycled cardboard tubes. Ban was born in Tokyo, Japan, and trained at the Tokyo University of the Arts and then at the Southern California Institute of Architecture. He then studied at the Cooper Union’s School of Architecture in New York under the auspices of the legendary experimental architect John Hejduk. Shigeru Ban’s work is appreciated for the balance he strives to achieve between building refined private residences for those who can afford them (such as his « Paper », « Furniture », « Curtain Wall » and « Shutter » houses) and developing solutions to house victims of human and natural disasters. Ban’s elegant and innovative style gives priority to the design of the building, inscribing the basic structure in the total aesthetic experience of architecture. His work is also thought out from an ecological point of view and uses materials that produce as little waste as possible. Ban’s origins have a decisive impact on his projects; many of the themes and methods typical of Japanese architecture are constantly present in his work, such as shōji and the idea of a « universal floor » that allows for continuity between all the rooms in a house. His most generous projects include his emergency shelters in ravaged areas in Kobe or New Orleans and his shelters for the Byumba refugee camp in Rwanda. They also cover his most famous achievements such as the Tamedia headquarters in Zurich, the Aspen Museum, the Cardboard Cathedral in Christchurch, the Japanese pavilion at Expo 2000 in Hanover, the Takatori Catholic Church and the Nomadic Museum. A member of the Voluntary Architects Network and winner of the prestigious Pritzker Prize, Shigeru Ban, the paper architect, is a humanitarian and sensitive visionary of design whose expressive philosophy continues to evolve the very principles of architecture.

L’architecte japonais Shigeru Ban est un maître de la séduction subtile, célèbre pour son travail novateur avec le papier et plus particulièrement avec des tubes en carton recyclé. Ban est né à Tokyo, au Japon, et s’est formé à l’Université des Arts de Tokyo puis au Southern California Institute of Architecture. Il a ensuite étudié à la Cooper Union’s School of Architecture de New York sous les auspices du légendaire architecte expérimental John Hejduk. Le travail de Shigeru Ban est apprécié pour l’équilibre qu’il pratique entre la construction de résidences privées raffinées pour ceux qui peuvent se les offrir (comme ses maisons «Paper», «Furniture», «Curtain Wall» et «Shutter») et au développement de solutions pour héberger les victimes de désastres humains et naturels. Le style élégant et novateur de Ban accorde la priorité à la conception du bâtiment, en inscrivant la structure de base dans l’expérience esthétique totale de l’architecture. Son travail est aussi pensé d’un point de vie écologique et utilise des matériaux qui produisent aussi peu de déchets que possible. Les origines de Ban ont un impact déterminant sur ses projets; nombreux sont les thèmes et les méthodes typiques de l’architecture japonaise qui se retrouvent perpétuellement dans ses réalisations, comme le shōji et l’idée d’un «plancher universel» qui permet une continuité entre toutes les pièces d’une maison. Ses projets, les plus généreux, comme ses hébergements d’urgence dans les zones ravagées à Kobe ou à Nouvelle-Orléans et ses abris pour le camp de réfugiés de Byumba, au Rwanda. Ils traitent aussi ses réalisations les plus célèbres comme le siège de Tamedia à Zürich, le musée d’Aspen, la Cardboard Cathedral de Christchurch, le pavillon japonais à l’Expo 2000 de Hanovre, l’Église catholique Takatori et le Nomadic Museum. Membre du réseau d’architectes bénévoles Voluntary Architects Network et lauréat du très prestigieux Pritzker Prize, Shigeru Ban, l’architecte du papier, est un humanitaire et un visionnaire sensible du design, dont la philosophie expressive continue à faire évoluer les principes mêmes de l’architecture.