Description:
Originally created on a self-propelled mission to design the world’s lightest metal chair Pylon was originally made in small series in Dixon’s metalwork shop in the early nineties. The last twenty years it has sat within the Cappellini collection, and is now coming back – once again being made by the original skilled metalworker who was taught to weld by Tom.
The lattice work of 3mm diameter steel rod is triangulated for maximum strength – an exercise in pure unadorned structure. The original inspirations which ranged from early computer programming, electricity pylons and architectural models of bridges are clearly visible in this joyful exercise in self-taught structural engineering. Now powder coated in a bright royal blue the Pylon chair, whilst possibly not being the most comfortable chair in the world, is certainly one of the most recognisable and unique.
Créé à l’origine dans le cadre d’une mission automotrice visant à concevoir la chaise en métal la plus légère du monde, Pylon a été fabriqué en petite série dans l’atelier de métallurgie de Dixon au début des années 90. Au cours des vingt dernières années, il a fait partie de la collection Cappellini et il revient aujourd’hui – une fois de plus, il est fabriqué par l’artisan métallurgiste d’origine à qui Tom a appris à souder.
Le treillis de barres d’acier de 3 mm de diamètre est triangulé pour une résistance maximale – un exercice de pure structure sans ornement. Les inspirations originales, qui vont des premiers programmes informatiques aux pylônes électriques en passant par les modèles architecturaux de ponts, sont clairement visibles dans cet exercice joyeux d’ingénierie structurelle autodidacte. Aujourd’hui recouverte d’un revêtement en poudre bleu royal brillant, la chaise Pylon, bien qu’elle ne soit peut-être pas la plus confortable du monde, est certainement l’une des plus reconnaissables et des plus uniques.
DÉTAILS TECHNIQUES :
Couleur : Blanc
Finition : Tige de métal
Dimensions : D 53cm x H 125cm x L 72
Tom Dixon
Born in Tunisia, Tom Dixon moved to England in 1963. His restless and rebellious nature led him to abandon his studies at the Chelsea School of Art so that he could explore his own creativity and a personal means of expression using recycled materials. In those years, he opened the laboratory “Space”: a think tank, an independent open space where artists and designers could collaborate together and influence each other creatively and design-wise. It was during this fertile period that Tom Dixon began collaborating with Cappellini, for whom he created the iconic S-Chair. In the 1990s, “Space” was transformed into a full-fledged design studio: Dixon became recognized as a top-level designer and his name started spreading rapidly amongst internationally acclaimed brands. His commercial success led to his nomination as Head of Design at Habitat, in 1998, where he became Creative Director. In the meantime, he also worked on private and institutional collaborations, dedicating himself to a number of noteworthy projects and creating a series of pieces that are destined to remain unparalleled in terms of popularity and appreciation.
In 2000, Dixon received the prestigious Order of the British Empire, awarded by HRH Queen Elizabeth II. Dixon’s works are included in the permanent collections of the most important museums, including the Victoria & Albert Museum, the MoMa in New York and Tokyo, and the Centre Pompidou.
Né en Tunisie, Tom Dixon s’est installé en Angleterre en 63. Son âme turbulente et rebelle l’a poussé à abandonner ses études à la Chelsea School of Art afin d’explorer sa veine créative et un mode d’expression personnel par l’utilisation de matériaux recyclés.Dans ces années-là, il a créé l’atelier « Space » : un groupe de réflexion, un espace libre et indépendant où les artistes et les designers pouvaient collaborer et s’influencer mutuellement au niveau de la création et du design.
C’est dans cette période fertile que Tom Dixon a commencé à collaborer avec Cappellini, pour qui il a créé l’emblématique chaise S-Chair. Dans les années 1990, le laboratoire « Space » s’est transformé en un véritable studio de design : Dixon est entré dans l’Olympe des designers polyvalents et son nom a commencé à circuler en tant que marque internationalement reconnue.
Ses succès commerciaux l’ont amené à être nommé responsable de la conception par Habitat en 1998, dont il est devenu le directeur de la création. Entre-temps, il a travaillé avec des institutions et des particuliers, se consacrant à un nombre vraiment remarquable de projets et créant une série de pièces destinées à rester inégalées en termes de popularité et d’appréciation. En 2000, Dixon a été honoré de la prestigieuse nomination de la reine Elizabeth comme membre de l’Ordre de l’Empire britannique. Les œuvres de Dixon font partie des collections permanentes de grands musées, dont le Victoria & Albert Museum, le MoMa à New York et Tokyo et le Centre Pompidou.